Тип сім'ї: повна проста (батьки, діти), повна складна (батьки, діти, бабуся, дідусь), повна, але один із батьків нерідний, неповна.
Скільки років існує сім'я.
Кількість дітей.
Житлові й матеріальні умови.
Характеристика сім'ї, вік дітей.
Де і ким працюють батьки.
Освіта дорослих членів сім'ї.
Культурний рівень батьків (наявність домашньої бібліотеки; читання періодичної преси; читання педагогічної літератури; відвідування осередків культури).
Система виховного впливу (узгодженість усіх членів сім'ї в питаннях виховання дитини; відсутність чи наявність конфліктів щодо виховання дітей; відсутність виховання як системи 5. цілеспрямованого впливу).
Рівень (відсутність) інтересу і бажання поповнювати свої психолого-педагогічні знання.
Приблизна схема аналізу особливостей і недоліків сімейного виховання учнів
Типовий стан сім'ї (емоційний комфорт, тривожність, емоційно-психологічний дискомфорт і нервово-психічне напруження).
Стиль сімейного виховання (ліберальний, демократичний, авторитарний, нестійкий).
Порушення сімейного виховання (потурання, прикриття, гіперпротекція, емоційне відкидання, жорстока поведінка, підвищена моральна відповідальність).
Ставлення до школи (підтримують тісний зв'язок, підтримують контакти епізодично, зв'язки мають випадковий характер, батьки уникають контактів, протидіють шкільному вихованню).
ІІ. Особливості сімейного виховання.
Батьки створюють умови для правильного розвитку дитини (нормальні житлово-побутові умови, організація місця для занять, створення домашньої бібліотеки, наявність ігрових куточків, контроль за дотриманням санітарно-гігієнічного режиму).
Батьки розвивають пізнавальні інтереси дитини (разом із дітьми слухають радіопередачі, дивляться й обговорюють телепередачі, читають книжки, обговорюють їх зміст, ходять із дітьми до театру, відвідують кіно, заохочують улюблені заняття дитини).
Батьки надають допомогу в навчанні, організації домашньої навчальної праці. Діти мають конкретні трудові обов'язки в сім'ї.
Батьки виконують рекомендації педагогів щодо виховання дитини. Батьки бачать недоліки у вихованні своїх дітей.
Сім'я допомагає педагогу в організації навчально-виховної роботи. Батьки справляються з вихованням дитини.
ІІІ. Недоліки сімейного виховання (назвати).
Причини недоліків (відповідне підкреслити):
неблагополуччя сім'ї (мікроклімат, здоров'я);
відсутність єдиних вимог;
незнання психологічних особливостей своєї дитини;
низький освітній, культурний, психолого-педагогічний рівень батьків;
відсутність контролю, бездоглядність, психічна депривація дитини;
Основи функціонування психолога ґрунтуються на тому, що:
Психолог – практик є консультантом педпрацівників навчального закладу з психологічних проблем навчання та виховання.
Психолог – практик виконує свої функції у співпраці з адміністрацією, педколективом, батьками учнів школи.
Психолог – практик є захисником прав дорослої людини та дитини, коли виникає небезпека чи загроза насильства.
Професійна діяльність психолога має виключно автономний характер.
Психолог – практик є членом атестаційної комісії педагогічного колективу.
Психолог виконує науково – практичну роботу, тобто: психологічні вимірювання, консультаційну, корекційно – профілактичну та просвітницьку роботу, обробку та інтерпретацію результатів психологічних вимірювань, готує матеріали для роботи.
Психолог оформляє стенд про психологічну службу.
Психолог веде картки спостереження індивідуального розвитку дітей. Дані, які фіксуються, є професійною таємницею.
Особа, яка дала запит, допомагає психологу забезпечити організаційні та технічні моменти виконання запиту.
Психолог веде документацію.
Психолог має право бути присутнім на уроках, позакласній роботі, екзаменах, контрольних роботах з метою вивчення дитини та дотримання правил психогігієни та захисту прав дитини.
Психолог має право проводити психологічні вимірювання.
Психолог бере участь у педрадах та нарадах, у роботі органів, які вирішують долю дитини.