Основи функціонування психолога ґрунтуються на тому, що:
Психолог – практик є консультантом педпрацівників навчального закладу з психологічних проблем навчання та виховання.
Психолог – практик виконує свої функції у співпраці з адміністрацією, педколективом, батьками учнів школи.
Психолог – практик є захисником прав дорослої людини та дитини, коли виникає небезпека чи загроза насильства.
Професійна діяльність психолога має виключно автономний характер.
Психолог – практик є членом атестаційної комісії педагогічного колективу.
Психолог виконує науково – практичну роботу, тобто: психологічні вимірювання, консультаційну, корекційно – профілактичну та просвітницьку роботу, обробку та інтерпретацію результатів психологічних вимірювань, готує матеріали для роботи.
Психолог оформляє стенд про психологічну службу.
Психолог веде картки спостереження індивідуального розвитку дітей. Дані, які фіксуються, є професійною таємницею.
Особа, яка дала запит, допомагає психологу забезпечити організаційні та технічні моменти виконання запиту.
Психолог веде документацію.
Психолог має право бути присутнім на уроках, позакласній роботі, екзаменах, контрольних роботах з метою вивчення дитини та дотримання правил психогігієни та захисту прав дитини.
Психолог має право проводити психологічні вимірювання.
Психолог бере участь у педрадах та нарадах, у роботі органів, які вирішують долю дитини.